Consultanta in cariera este destinata persoanelor care isi doresc o activitate profesionala construita in directa legatura cu dezvoltarea personala si obiectivele de viata. Planul de cariera este important la orice varsta, fiind un proces continuu.
John Holland (1985) a dezvoltat de-a lungul multor ani, o teorie foarte influenta cu privire la alegerea carierei. El a gandit posibilitatea identificarii a 6 tipuri pure de personalitate vocationala:
1. tipul realist, exteriorizat = acestor persoane le place si sunt buni la activitati care implica putere fizica sau coordonare. Nu sunt insa pasionate de ideea de a fi sociabili.
2. tipul investigativ = este interesat de concepte si logica. Persoanelor respective le place si tind sa fie eficienti pe planul gandirii abstracte. Sunt deseori interesate de stiintele fizice.
3. tipul artistic = tinde sa isi foloseasca mai mult imaginatia. Persoanelor in cauza le place sa isi exprime sentimentele si ideile. Nu le plac regulile si regulamentele, dar le place muzica, teatrul si arta.
4. tipul social = este orientat pe compania altor oameni, in special pe relatii afiliative, de ajutor, de prietenie. Cei in cauza tind sa fie buni la suflet si sa le pese de cei din jur.
5. tipul intreprinzator = este pentru compania altor oameni, dar mai mult pentru a-i domina sau a-i convinge, decat pentru a-i ajuta. Le place mai mult actiunea si nu gandirea.
6. tipul conventional = adora regulile si regulamentele, structura si ordinea. De obicei este foarte organizat, dar fara prea multa imaginatie.
Termenul de cariera este asociat cu ideea de miscare ascendenta sau de avansare a unei persoane intr-un domeniu de activitate dorit, cu scopul de a obtine mai multi bani, mai multa responsabilitate sau de a dobandi mai mult prestigiu si mai multa putere.
Cariera este influentata de un spectru larg de factori: nevoi personale, context social si economic, interese, alte preocupari ale vietii adulte etc.
In special, in primele stadii ale carierei, in perioada de terminare a liceului sau la inceputul facultatii, este foarte tentant de acceptat prima oferta de loc de munca fara a avea in vedere implicatiile pe termen mediu-lung. Dar un accept fara o atenta analiza poate avea ca efect, pe termen mediu-lung, blocajul intr-o cariera nepotrivita. De aceea, este esenţiala crearea unui astfel de plan, cat mai devreme.
Un plan inteligent de cariera presupune stabilirea unei tinte, a unui scop.
In elaborarea planului de cariera se urmareste parcurgerea succesiva a etapelor de autocunoastere, analiza SWOT, principii directoare, deprinderi spre eficienta, misiune personala, fixare a obiectivelor cu stabilirea unor planuri de actiune strategice, roluri, status-uri si transpunerea lor in practica, in domeniile urmarite.
Procesul de autocunoastere iti dezvaluie alternativele de succes, iti extinde paleta optiunilor. Asa poti avea convingerea ca te afli pe drumul cel bun. Un inventar personal iti poate reliefa propriile abilitati, interese si atitudini si iti va defini punctele tari, dar si pe cele slabe. Tu esti punctul de plecare. Ce stii sa faci cel mai bine si ce-ti place sa faci? Raspunsurile te vor ajuta sa identifici calitatile de care dispui. Majoritatea oamenilor incearca sa se adapteze job-urilor. Firmele care angajeaza au de ales dintre mai multi candidati. Dar nimeni nu este in egala masura bun la toate, de aceea conteaza diferentierea, aceea plus-valoare, acea potrivire mai buna cu organizatia.
Punctele forte, punctele de imbunatatit, resursele si motivatiile se refera la cine suntem; ereditatea si anturajul reprezinta factori importanti pentru ceea ce suntem; iar gandirea realista, analiza informatiilor, intuitia si comunicarea sunt importante pentru o evolutie personala si profesionala intr-o directie sanatoasa.
Evoluția personala si profesionala implica un proces de durata, care are o arie larga de actiune: cunoasterea de sine (puncte forte si de imbunatatit pe care le utilizam), increderea in sine (curajul si temerile pe care le gestionam), resursele pe care le avem si motivatiile pentru care facem ceea ce facem, stabilirea controlului asupra a ceea ce depinde de noi, asumarea alegerilor si intelegerea a ceea ce este extern noua, comunicarea (ce transmitem si cum ne facem intelesi), modul in care ne gestionam reactiile si cum influenteaza acestea pe cei din jur. La inceput pare sa fie complicat sa putem ajunge la o cunoastere de sine autentica, la un echilibru intre ratiune, simtire, intuitie, analiza de date, la a privi totul 360°, la a privi totul in detaliu si in ansamblu, la a accepta si asuma alegerile pe care le facem, la a tine cont de noi dar si de ceilalti, la a intelege de ce suntem cum suntem si ce impact producem in jurul nostru, insa in timp, prin perseverenta si sinceritate putem avea acea busola interioara care ne va ajuta sa ne orientam din reflex in aspectele personale si profesionale, in a ne gasi drumul personal si planul de cariera.